Przed wymianą turbosprężarki
Turbosprężarka jest skomplikowanym urządzeniem o wyjądkowej precyzji. Nieprawidłowe użytkowanie lub modyfikacje mogą doprowadzić do jej uszkodzenia. Błędne podłączenie przewodów lub zmiana kontroli doładowania może doprowadzić do usterki lurbiny lub/ i silnika.
Bardzo ważnym jest ustalenie przyczyn niesprawności turbosprężarki i ich eliminacja przd przystąpieniem do montażu nowej lub poddanej regeneracji turbosprężarki.
Należy sprawdzić cały system dolotowy i w razie potrzeby wyczyścić. Następnie wymienić filtr powietrza. Jakiekolwiek zabrudzenia mogą doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.
Dopuszczalne jest stosowanie jedynie rekomendowanych przez producentów samochodów części eksploatacyjnych (OEM parts). Układ olejowy musi być sprawdzony pod względem szczelności i drożności, tak by zapewnić niezakłócony przepływ oleju.
Należy zweryfikować stan uszczelek flansz układu smarowania turbosprężarki. W przypadku jakichkolwiek zabrudzeń lub uszkodzeń należy je bezwzględnie wymienić.
Wymienić olej w silniku oraz filtr oleju.
Niedopuszczalne jest stosowanie materiałów eksploatacyjnych niezalecanych przez producenta.
Monitorując turbosprężarkę trzeba korzystać wyłącznie z nowych uszczelek pod kolektor jak również z odpornych na wysokie temperatury śrub przeznaczonych do montażu w układach wydechowych. Dokręcając śruby należy przestrzegać wielkości momentu z jakimi mają być dokręcone. Należy sprawdzić i w miarę potrzeby, wyczyścić kolektor wydechowy. Zabrudzenia mogą doprowadzić do awarii turbosprężarki.
Podłączyć układ smarowania. Następnie wlać czysty olej silnikowy do wnętrza turbosprężarki przez specjalny otwór, tak aby uniknąć "suchego" startu podczas pierwszego uruchomienia silnika, kręcąc jednocześnie wirnikiem sprężarki. Kolejno zainstalować pozostałe podłączenia. Podczas montażu należy bezwzględnie unikać sytuacji, w których powstają naprężenia na przyłączach, jak i na samej turbinie. Po odcięciu zasilania/zapłonu kręcić rozrusznikiem aby wytworzyć ciśnienie w układzie smarowania. Następnie uruchomić silnik i pozwolić mu pracować na biegu jałowym przez ok 30 sekund. Sprawdzić wszystkie połączenia i pewność montażu upewniając się, że nie ma żadnych nieszczelności i przecieków.
Turbosprężarka ze zmienną geometrią
Aby cieszyć się dłuższą trwałością pamiętaj:
- Wymieniaj olej nie rzadziej niż co 10-15tys km.
- Stosowuj w pełni syntetyczny olej, renomowanych marek
- Brud uszkadza wirniki sprężarki, więc pamiętaj o częstej wymianie filtra powietrza.
- Przez pierwsze trzy kilometry jazdy nie obciążaj silnika pełną mocą, nie przekraczaj 3000 obrotów
- Po dłuższej jeżdzie pozostaw działający silnik jeszcze przez ok 60 s zanim wyłączysz. schłodzi to turbosprężarkę
- Próbuj regularnie wykonywać dłuższe jazdy, powoduje to samooczyszczenie nagaru w zmiennej geometrii