Turbina po regeneracji i jej trwałość - mity i fakty

Data publikacji: 
2014-02-03
Autor: 
Tomasz Kolbus

Zmienna geometria - już nie jest problemem

Profesjonalnie zregenerowana turbosprężarka ma identyczną trwałość jak nowa. Jej krótszy żywot po naprawie wynika najczęściej z faktu, że nowa turbosprężarka pracuje na nowym silniku, natomiast regenerowana turbina trafia do częściowo zużytego. Oznacza to gorsze warunki pracy, które decydują zwykle o ewentualnie mniejszej trwałości turbosprężarki po regeneracji. Turbosprężarka o zmiennej geometrii standardowo powinna wystarczyć na przejechanie ok. 200 tyś. km, natomiast w cyklu miejskim gdzie jeździmy na dużo mniejszych obrotach wyczynem jest osiągnięcie 100 tyś. w takim cyklu urządzenie zwykle jest niedogrzane , co wpływa na zmniejszone smarowanie, zbieranie się nagaru, ponadto duża zmienność trybu pracy silnika auta oraz częste prędkości obrotowych wpływają na smarowanie łożysk co w konsekwencji prowadzi do zatarcia turbiny.

zregenerowana zmienna geometria

Na rynku pojawili się niezależni producenci części  do turbin o zmiennej geometrii i na tę chwilę nie ma problemów z dostępnością większości oryginałów i zamienników. Warsztaty z powodzeniem regenerują tego typu turbiny. Powstaje więc uzasadnione pytanie: czy regenerować turbinę w cenie ok. 1000 zł, czy wybierać nowe za kilka tysięcy?

Specjaliści w naszej firmie, zajmujący się serwisem turbin na co dzień, twierdzą iż sam proces regeneracji turbin nie jest trudny, ważny jest natomias proces technologiczny i precyzja ich regeneracji. Zdecydowanie najczęściej występujący problem regeneracji turbo ze zmienną geometrią to niewłaściwe ustawienie  zderzaka dźwigni regulacji kierownicy. Poprzez ten element komputer silnika kieruje doładowaniem i jeśli spoczynkowe położenie zderzaka jest niewłaściewe - występuje efekt spadku mocy (niedoładowania silnika), lub przekroczenia dopuszczalnego ciśnienia. Zatem jeśli regenerowana turbina, to tylko w warsztacie posiadającym specjalne oprogramowanie komputerowe  z urządzeniami pomiarowymi, które pozwoli na odpowiednie ustawienie geometri i ciśnień w niej panujących.

Tylko takie podejście do tematu i zachowanie wszelkich zasad sztuki pozwala osiągnąć najwyższą jakość regeneracji, a wtedy turbosprężarka musi pracować jak nowa.