Na co warto zwrócić przy wymianie turbosprężarki

Data publikacji: 
2021-10-19
Autor: 
Tomasz Kolbus

Przed wymianą turbosprężarki

Turbosprężarka to element, który znacząco poprawia komfort jazdy poprzez zwiększenie dynamiczności silnika i sprawia, że auto jest bardziej ekologiczne. Turbosprężarka nie należy do tanich części. Jest silnie eksploatowana i może z czasem ulec awarii lub stracić swoje właściwości. Kiedy można regenerować turbosprężarkę, a kiedy zakupić nowy element? Jak jeździć samochodem wyposażonym w turbo? Na co zwrócić uwagę podczas wymiany turbosprężarki? 

 

Turbosprężarka – czym jest i jak działa? 

Budowa turbosprężarki nie jest skomplikowana. W jej skład wchodzą dwa elementy: turbina i sprężarka. Są to odpowiednio tzw. część gorąca oraz zimna. Nazwy wzięły swój początek od temperatury gazów. Przez turbinę przepływają gazy gorące, z kolei przez sprężarkę zimne. Oba elementy zawierają wirniki, które są osadzone na wspólnym drążku zwanym również wałem. Zarówno część zimna, jak i gorąca są zabudowane. Chronią je kadłuby w kształcie ślimaków. W skład turbosprężarki wchodzą dodatkowo: pierścienie uszczelniające, łożyska oporowe oraz ślizgowe, a także kanały olejowe. 

Część zimna oraz gorąca odpowiadają za przepływ powietrza w turbosprężarce. Pierwsza z nich stanowi element układu dolotowego silnika, z kolei druga wylotowego. Jak zatem działa turbosprężarka? Gazy wylotowe jednostki napędowej są odpowiedzialne za napędzanie ramion wirnika. Ten kieruje je dalej do sprężarki. Sprężone powietrze przedostaje się z powrotem do silnika. W ten sposób do tłoków w jednostce napędowej przedostaje się więcej tlenu. Podczas procesu spalania wydziela się więcej energii, co przekłada się na to, że samochód ma więcej mocy. Co to oznacza w codziennej praktyce? Samochód wyposażony w turbosprężarkę umożliwia kierowcy szybszy start, ale również osiąganie większych prędkości w krótkim czasie. 

Turbosprężarka – regeneracja czy wymiana na nową?

Turbosprężarka jest elementem kosztownym. Kupno nowej części wiąże się z wydatkiem od 2,5 do 15 tysięcy złotych. Regeneracja turbosprężarki również nie jest tania. Jej koszt wynosi od 1000 do nawet 2500 tysiąca złotych. Jak można zauważyć, różnica jest znacząca. W związku z tym lepiej dbać o turbosprężarkę i co jakiś czas dokonywać jej przeglądu. Sporo awarii tego elementu można wyeliminować. O tym, czy dana turbosprężarka nadaje się do regenerowania, świadczy kondycja elementu. Wirnik pracuje z prędkością 100 tysięcy obrotów na minutę. To wyczerpujące warunki pracy. Wszystko zależy od tego, jak dbasz o swój samochód. W przypadku posiadania turbosprężarki musisz pamiętać o kilku kluczowych kwestiach, jak odpowiedni olej czy prawidłowy styl jazdy. 

Na co zwrócić uwagę podczas wymiany turbosprężarki? 

Wiesz już, że wymiana turbosprężarki to kosztowne zadanie. Na cenę składa się zakup nowego oleju, turbo oraz koszt robocizny. Jeśli wykonujesz tę pracę sam, wówczas cena jest nieco niższa. Zabierając się za wymianę turbosprężarki, musisz pamiętać o kilku kluczowych elementach.

Proces wymiany rozpoczyna się jeszcze przed demontażem. Pamiętaj o tym, by wypłukać układ smarowania. Koniecznie sprawdź ciśnienie oleju oraz drożność przewodów, które go doprowadzają. Obejrzyj również przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej. Wszelkie zanieczyszczenia, które się w nim znajdują, mogą zakłócać pracę turbosprężarki. Źle odpowietrzony przewód skrzyni korbowej utrudni odpływ oleju. W kolejnym kroku sprawdź układ dolotowy. Usuń z niego wszelkie zanieczyszczenia. Razem z wymianą turbosprężarki, powinno się wymienić również intercooler. Starego elementu nie da się dobrze wyczyścić, dlatego konieczny jest zakup nowej części.

Przed zamontowaniem nowej turbosprężarki, sprawdź stan wszystkich osłon. W szczególności te od przewodu olejowego. Jeśli są za luźne, należy je usztywnić. Sprawdź również szczelność połączeń. Konieczna jest wymiana uszczelek. Gdy nowa turbosprężarka znajdzie się na swoim miejscu, obowiązkowo wymień olej w silniku. Zły smar do jednostki napędowej, może być przyczyną problemów z turbosprężarką. Olej wlej do turbo przez otwór doprowadzający i rozprowadź go po łożyskach. Możesz to zrobić za pomocą sprężonego powietrza, kręcąc wirnikiem.  Nie ma nic gorszego dla jednostki napędowej niż tzw. suchy start, czyli uruchomienie silnika z niewystarczającą ilością oleju. Pamiętaj o tych radach podczas wymiany turbosprężarki. Nowy element jest bardzo drogi, dlatego nie możesz dopuścić do jego zniszczenia ze względu na nieprawidłowy montaż. 

Jak jeździć samochodem z turbosprężarką? 

Aby uniknąć problemów z turbosprężarką, musisz pamiętać o kilku zasadach dotyczących stylu jazdy autem z tym elementem. Zanim ruszysz w trasę, zwróć uwagę na ilość oraz stan oleju. Bez niego może dojść do uszkodzenia poszczególnych elementów lub całej turbosprężarki. Pamiętaj o regularnej wymianie smaru. Jeśli posiadasz nowy samochód, powinieneś to robić raz na 15-20 tys. km.

Przede wszystkim oszczędzaj silnik na początku jazdy. Wirnik pracuje w naprawdę trudnych warunkach. Jeśli posiadasz turbosprężarkę, nie ruszaj z miejsca, dopóki silnik się dobrze nie rozgrzeje. Optymalna temperatura jednostki napędowej to pewność, że olej dotarł do wszystkich elementów podzespołu i zabezpieczył je przed tarciem. 

Po dłuższej trasie i poruszaniu się z dużą prędkością, w momencie, kiedy dotrzesz na miejsce, nie wyłączaj silnika. Wielu kierowców o tym zapomina. Dynamiczna jazda oznacza, że temperatura jednostki napędowej jest bardzo wysoka. Powinieneś dać mu chwilę na schłodzenie. Szybkie wyłączenie silnika sprawi, że części podzespołów zostaną gwałtownie odcięte od smaru i może dojść do ich zatarcia.